Intervju med Rebecca Byron Lohk och Martin Grauers, medgrundare till Reach
Hårt, dedikerat arbete och viljan att verkligen förstå sina kunder på djupet är några av anledningarna till att Reach har lyckats bli Nordens största aktör inom kompetensförsörjning i sin nisch. Nu byter man hela sin varumärkesplattform till en som bättre kommunicerar vad företaget står för och reflekterar dess position.
Reach, som tidigare hette reLean, har sedan starten 2016 hjälpt företag med rekrytering, interim management och konsulting inom Operations och Change management. Rollerna är ofta affärskritiska och kunderna har höga förväntningar. För att göra varje kund nöjd är det viktigt med riktigt djup förståelse för varje kunds behov och att vara flexibel och adaptiv.
Bolaget har sammanfört tre branscher eftersom kunderna har önskat en helhetsleverantör inom kompetensförsörjning och man använder sig av en särskild arbetsmodell för att lära känna sina kunder på djupet.
“Vår träffsäkerhet är hög, bland annat beroende på att vi ofta arbetar med mer än en tjänst mot samma företag. Inte sällan bygger vi hela förändringsledarteam tillsammans med kunden. Vi tror på starkt samarbete mellan oss och våra kunder och jobbar också med många av våra kunder under lång tid, vilket gör att vi verkligen lär oss förstå deras utmaningar och lära känna dem på djupet och kan vara träffsäkra, adaptiva och i önskade frågor agera bollplank”, säger Rebecca Byron Lohk.
Med hjälp av insikterna man har fått har bolaget utvecklat sina processer och kunnat hjälpa sina kunder att bygga långsiktigt hållbara och framgångsrika organisationer.
“Med stolthet och ödmjukhet kan vi idag säga att vi nog är det enda bolaget i norden som arbetar med kvalificerad kompetensförsörjning och som är helhetsleverantör inom vår nisch. Vi ser ingen annan som kan erbjuda samma djupa kunskap eller erfarenhet av denna typ av tjänster”, säger Rebecca Byron Lohk.
Eftersom många av konsulterna på Reach ofta har genomfört liknande uppdrag, kan Reach också agera bollplank inför de förändringsresor som uppdragsgivarna står inför. Detta skapar ytterligare värde. Och att skapa värde för kunden har varit centralt sedan bolaget grundades 2016.
“För att lyckas med det ville vi samla dem med bäst kunskap och erfarenhet inom vår nisch men också dem med gemensamma värderingar. Om man ska trivas med Reach ska man tycka om att jobba långsiktigt med kunder och vilja hjälpa dem att nå hållbara resultat med varaktighet”, säger Martin Grauers, medgrundare och partner.
Och kunderna är nöjda. Bolaget har vuxit tack vare att tidigare kunder har rekommenderat Reach till nya kunder och så har det fortsatt.
“Vi har jobbat jättehårt med att fokusera på kvalitet, att förstå kundernas behov och har skräddarsytt de bästa lösningarna för var och en, vilket har skapat ringar på vattnet. Vi har sett kompetensförsörjning som ett hantverk oavsett om det är en rekrytering, konsultuppdrag eller en interimsplacering. Vi pincettplockar kompetens och personliga egenskaper som matchar uppdragen till 100%”, säger Rebecca Byron Lohk.
Verksamheten har vuxit och idag finns ett trettiotal personer knutna till företaget förutom alla tusentals kandidater som finns i bolagets nätverk. Tillsammans genomför de mer än hundra tillsättningar varje år och många av dem är till samma företag om och om igen. Men det är inte bara uppdragsgivarna som ska lockas att arbeta med Reach. Bolaget har också satsat på att bygga upp ett starkt nätverk av frilansande konsulter och interimskonsulter.
“Många av dem vi kände och visste var starka förändringsledare inom den här nischen har jobbat oavbrutet med olika förändringsuppdrag ute hos kunder sedan starten och är fortfarande kvar. Vi är noga med att hålla nära kontakt med alla och jobbar aktivt med att vårda vårt kandidatnätverk”, säger Martin Grauers.
Dessutom möjliggör den tydligt avgränsade nischen en kvalitetssäkrad process och möjlighet att hålla en aktiv relation till de vassaste kandidaterna på marknaden.
Under de fem åren som Reach har funnits har marknaden delvis förändrats. 2016 var trenden fortfarande att bolag som detta anställde konsulter som sedan hyrdes ut. Men i takt med att kunderna efterfrågade seniora förändringsledare insåg Reach att den typen av seniora konsulter inte var intresserade av att ta en fast anställning.
I dag ser Rebecca Byron Lohk och hennes kollegor andra trender. Interimsmarknaden växer snabbt och det är tydligt att många kompetenta personer vill vara oberoende och jobba med fristående uppdrag. Hon ser också att många bolag som drivit stora förändringar jobbar mer och mer med en mix mellan interna och externa resurser.
“Man vill bygga in kompetensen i sin egen organisation, driva förändringen långsiktigt och ha kunskapen och ägandet internt”, säger Rebecca Byron Lohk.
Men oavsett trender i branschen består bolagets vision.
“Vi drivs av att hjälpa bolag i förändring att nå varaktiga resultat”, säger Martin Grauers.
Nu tar man det nya namnet Reach samtidigt som den prisbelönta designbyrån Söderhavet har skapat ett nytt formspråk och utvecklat en ny hemsida för bolaget. Det nya formspråket går i linje med det nya varumärket.
“Vi har ett unikt tjänsteutbud och det finns ingen som kan matcha oss där. Vi har varit försiktiga med att slå oss för bröstet men nu är det dags att vi vågar kliva fram som den aktör vi faktiskt är, det vill säga störst inom vår nisch. Vi vill signalera att vi är moderna, flexibla och pionjärer i vår bransch. Då ska vi inte likna någon annan utan gå vår egen väg”, säger Martin Grauers.